Files Brusselse ring

beste regering, u steelt dagelijks tijd met mijn kinderen

Exact 2 weken ben ik weer aan het werk. Maandenlang had ik uitgekeken naar brainfood, collega’s en bureau-fun. En terecht, want ik herleef. Maar om van dat genot te mogen profiteren, moet ik wél elke dag eerst door de autojungle en files. Een voertuigmassa die alleen lijkt te verergeren sinds mijn – ocharme – 6 maanden afwezigheid. Beste regering, er moet mij iets van het hart. U steelt letterlijk dagelijks minuten quality time van me die ik eigenlijk met mijn kinderen zou moet spenderen.

Begin 2015  reed ik al ruim een uur over een dertigtal kilometer. Helaas is de reistijd richting werk tegenwoordig verhoogd naar standaard vijf kwartier. U leest het goed. Dat is 1 uur en 15 minuten. Enkele reis. Tel gerust samen met me uit. Dat is twee uur en een half dat ik dagelijks kwijt ben aan niks. Dagelijks 150 minuten in de vuilbak.  Tel dit bij de uren die ik moet presteren en ik ben meer dan 10 uur per dag  weg van huis. Ik zal het anders zeggen: twaalf en een half uur per week (waanzin!) sta ik vast tussen de rode achterlichten.  En kan ik bijgevolg niet bij mijn kinderen zijn.

Jaja, kiezen is verliezen. IK wil toch zo graag in Brussel werken?

Ik moet zo nodig in een mediabedrijf aan de andere kant van de Brusselse ring aan de slag? Euh ja. Sorry. Wilt u nu zeggen dat we officieel onze jobs moet laten schieten wegens niet meer haalbaar wegens het verkeer en files? Echt?

Jaja, IK moet zo nodig met de auto vertrekken. Waarom gebruik ik de trein, tram en mijn voeten niet?

Tja, ik heb het ooit echt  geprobeerd hoor. Weet je hoelang ik onderweg was? Vijf kwartier, enkele reis. Jep. Grappig hé? En ik reken exclusief de onbetrouwbaarheid van het openbaar vervoer. Stakingen en vertragingen, klinkt u bekend in de oren?  Bovendien, als je slechts op twee treinen kan rekenen per uur, mag er al niet teveel mis gaan.  (Wie heeft trouwens ooit beslist dat het spitsuur van het spoor eindigt na 18h? Al eens de auto’s geteld op de Brusselse ring rond dat uur?)

Jaja, IK wil op den buiten wonen.

Natuurlijk kan ik verhuizen dichter bij mijn werk. Alleen… werkgevers zijn helaas niet meer zo trouw aan hun personeel. Enkele maanden geleden nog kreeg ik te horen dat mijn job geschrapt werd. Plots. Helemaal onverwacht. Herstructureringen weet u wel. Dan denk je wel twee keer na om ‘dichter bij je werk te gaan wonen’.

Jaja, IK moet zo nodig samen met die andere duizenden vertrekken middenin het spitsuur?

Ik heb geen keuze, meneer, mevrouw. Ik heb kinderen. Die hebben vaste uren op school. Daar valt niet flexibel mee te schuiven. (Over het feit dat scholen hun deuren sluiten om 15u30 gaan we het hier niet eens hebben)

Dus…

Beste regering, de discussie gaat allang niet meer over combinatie werk en gezin. Dat lukt wel hoor, dankjewel. Het gaat hem over al die weggegooide tijd gespendeerd in de auto. Tussen de andere auto’s. Twee uur en een half per dag vermenigvuldigd met een veelvoud aan ouders die liever thuis zouden zijn bij kroost en familie. En geen hond die er iets aan doet. U moest u schamen.

 

24 gedachten over “beste regering, u steelt dagelijks tijd met mijn kinderen

  1. Dag Ingrid,

    Vraagje… Waar woon je ongeveer en waar werk je exact? Het lijkt me echt straf dat je er vijf kwartier over moet doen als je een combi van fiets-bus-trein-tram-metro-… gebruikt.

    Groeten

    1. Dag David,

      Straf hé, maar niet gelogen.
      Sint-Katharina-Lombeek -> VRT Reyerslaan.
      Hou er dus rekening mee dat de tram in Brussel mee in de file staat. Elke ochtend.

      groeten
      (P)ingrid

  2. Beste Ingrid

    Ik las uw opiniestuk op de Standaard, en kon het niet laten te reageren. Ik snap dat u kwaad bent omdat u dagelijks zoveel tijd verliest in het verkeer. Misschien heeft u dit stuk dan ook in een bui van woede neergeschreven; in dat geval kan ik er nog enig begrip voor opbrengen.
    Ten eerste vind ik uw ‘probleem’ een luxeprobleem. U heeft uw eigen auto, een gezin, een job. U kan het zich veroorloven om met de auto naar het werk te gaan, en u doet uw werk graag. Vindt u het dan nodig om tòch nog maar eens te gaan klagen? Vindt u zelf niet dat er veel dringender problemen zijn waar de regering zich eerst over moet buigen? Budget moet in de eerste plaats gaan naar échte problemen, niet naar dit soort banale problematiek. De wereld draait niet om u alleen.
    Ten tweede, vind ik niet dat onze regering zich moet schamen. Elke dag zijn verkeersexperts in de weer om constructieve oplossingen te bedenken voor het fileprobleem. Dat in fel contrast met uw bijdrage aan een oplossing.
    Dat brengt me bij mijn volgende punt: een oplossing! Wat stelt u dan precies voor? Uitbreiding van het wegennet, zodat er nog meer auto’s de baan op kunnen? Misschien kunnen we milieu nog meer opofferen zodat u op tijd bij uw kinderen kan geraken?
    Ik wijk af. Wat ik wil zeggen, is dat uw felle reactie niet in proportie is met de problematiek die u bespreekt. Ik vind het heel ongepast dat u mensen van de regering op hun plaats probeert te zetten met zaken waar zij niks aan kunnen doen. De oorzaak van de problematiek ligt bij mensen zoals uzelf, die weigeren de auto aan de kant te zetten (dit is niet stigmatiserend bedoeld).
    Misschien moeten we met zijn allen wat meer proberen bijdragen aan de samenleving, onder andere met het schrijven van constructieve artikels. Probeer zelf eens te denken aan oplossingen, en schrijf artikels waar mensen met macht wél iets mee zijn. Gebruik uw stem voor goede doeleinden. Stop de haat op vlakken waar het helemaal niet nodig, zelfs misplaatst, is. Ik ben ervan overtuigd dat dit de wereld een betere plaats zou maken.

    Met vriendelijke groeten
    Koen

    1. Beste Koen,

      Heel erg bedankt voor je reactie.
      Nee hoor, ik ben helemaal niet kwaad, noch woedend, laat staan haatdragend. Noem het eerder ongerust. Of à la limite gefrustreerd.
      En je hebt helemaal gelijk: er zijn zeker ergere problemen ter wereld. Neemt niet weg dat we niet aan de alarmbel mogen trekken, toch?

      Fijne avond!
      (P)ingrid

    2. Jongens toch, Koen. Qua drogreden kan dat tellen.
      De hoofdstad ,onder andere, loopt VAST, er is geen noemenswaardig plan, dit is wel degelijk een kleine ramp.
      Dat er elders heel veel andere problemen zijn, doet er echt niet toe.
      Met die mentaliteit zouden we ons maar op 1 ding kunnen focussen, en bij mijn weten is er voor die reden zoiets als ministers, die zich over hun bevoegdheid buigen.
      Misschien denkt u geen last te hebben van dit enorm tijdsverlies, maar dan bent u uiteraard de egocentrische, want u hebt er geen last van, maar de economische verliezen betalen we wel allemaal.

      U poogt onder de gordel te slaan met haar een schuldgevoel aan te praten, alsof klagen met reden niet meer mag.
      Terwijl u faalt in te zien, dat de onze welvaart, die u zo graag aanhaalt, grotendeels gebouwd is op mobiliteit.

      Er is nood aan oplossingen, VEEL oplossingen, in Brussel, maar even goed in heel vlaanderen. Waaronder: Een groot openbaarvervoer plan, investeren in metrotunnels, maar even goed eindelijk werk maken van het afstellen van de verkeerslichten (die de brusselse regering toegegeven heeft MET OPZET inefficiënt af te stellen.) Het beter managen van werkzaamheden, en vooral sneller.
      UITBREIDEN, jawel, ons wegennet is niet aangepast aan onze huidige economie en nog minder aan 11 miljoen mensen.
      Lokaal en doorgaand verkeer scheiden, knelpunten bekijken en liefst ook werk van maken, flyovers en tunnels onder drukke kruispunten.
      Eindelijk een vak bij op sommige plekken.

      Er zijn genoeg mogelijkheden met de miljarden die uit de verkeersbelastingen en aczijnen gehaald worden, eventueel het boetefonds gebruiken om knelpunten aan te pakken, en tevens verkeersveiliger te maken.

      Even goed aan de andere kant, bedrijfswagens systeem omvormen naar een soort mobilieitsbudget, waar je kan kiezen wat je wenst, en indien je niet kiest voor een wagen een beloning krijgt in de vorm van wat extra netto op je overbelast loonbriefje.

      Uiteindelijk is elke auto die kan rijden, en niet stilstaat ook minder milieu belastend, en de enige manier om mensen uit hun wagen te krijgen is om het openbaarvervoer te hervormen naar iets van deze eeuw.
      En niet door de autobestuurder (moedwillig) te pesten.

      van een Transitland

  3. Dit vind ik een zeer egocentrische maatschappij visie. Ik vrees dat uw de gezondheid (stikstof, diesel, fijnstof) van de kinderen, die stedelijk wonen minder belangrijk, vindt dan uw quality time. Heel het debacle van Oosterweel, gaat deels over werknemers die vinden als je in de Kempen woont dat je ook recht heb om vlot in de Antwerpse haven te beeiken. In plaats van de auto op nummer 1 te plaatsen, had je beter voor beter Openbaar vervoer gepleit en Stedelijk centralistisch wonen.

    1. Beste,

      dankjewel voor je reactie.
      U begrijpt mij verkeerd, vrees ik. Mijn pleidooi is net voor een beter openbaar vervoer. Zeer graag zelfs. Door het gebrek hieraan staan we met z’n allen in de file, steeds langer.

      groetjes,
      (P)ingrid

  4. Elimineren van vrijetijdsverkeer tijdens de spits dmv rekeningrijden en uw werkgever er ook van langs geven wegens beperkte flexibiliteit zou ik dan denken

  5. De file, dat zijn niet de anderen, noch de overheid. De file, die bent uzelf. De overheid met de vinger wijzen voor keuzes die u zelf maakt, is net als de overheid de schuld geven voor alle longkankers omdat ze roken niet verbiedt …
    U kiest zelf voor een werkgever die in 2016 nog niet doorheeft hoe arbeid flexibel te organiseren : perfect combineerbaar met schoolgaande kinderen trouwens. Kinderen afzetten op school, uurtje thuiswerk, dan buiten de spits naar kantoor, op tijd stoppen om de kinderen af te halen, quality time, kinderen in bed en dan weer wat thuiswerk. Het kan perfect. Het is zelfs een overheidsadministratie die hierin pionierde (google Frank Van Massenhoven eens).
    Een werkgever die blijkbaar ook niet kiest voor een vestiging vlakbij een station of knooppunt van openbaar vervoer, waardoor u extra vertragingen oploopt.
    U kiest zelf dan ook voor een vervoermiddel dat het minst geschikt is voor uw traject. Voor een woon-werk afstand van 30km zijn een scooter/bromfiets en zelfs elektrische fiets snellere vervoersmodi (filevrij bovendien) dan uw auto. Die hopelijk geen diesel is, als u ook bekommerd bent om de gezondheid van uzelf en uw kinderen.
    En tenslotte is er het feit dat er slechts 24u in een dag zijn. Dat betekent kiezen. Het liefst van alles zou ik graag 3 verschillende jobs hebben, mijn kinderen continu zien, 4.000€ verdienen, wereldreizen maken, 15 sporten beoefenen, de nieuwste films meepikken, meer boeken lezen. Alleen : dat gaat niet, dus maak je keuzes. Ik heb gekozen voor een job op 9km afstand waar ik met de fiets naartoe kan, halftijds zodat ik mijn kinderen kan brengen/halen en kan helpen met huiswerk of gewoon samen iets leuks kan doen. En geen tijd hoef te steken in het posten van klagende blogberichten.

  6. Dag Ingrid,

    Ik begrijp je frustraties. Maar wat ik minder begrijp: met het openbaar vervoer ben je dus even lang onderweg als met je wagen. Dan is de keuze toch vlug gemaakt? Op de trein kan je werken of blogposts lezen en daar nog op reageren ook 😉 Dan moet je dat thuis niet meer doen. Zo heb ik meer tijd over voor de kinderen.

    Is de combinatie trein+fiets geen oplossing (fiets meestal sneller dan metro/bus/tram)?

    Ook bij mij werd de woon-werkrit steeds tijdrovender. Oplossing: 2e wagen weg, vaak met de trein en af en toe met de fiets (moet ik ’s avonds niet meer sporten, weer tijd gewonnen).

    Veel succes verder.

    Mvg,
    Steven Rogge,
    Oudenaarde.

  7. Wat stelt ge dan voor? Verbreding van de ring tot 20 stroken? Nog meer fijn stof en groene zone dat verdwijnt? Je kan de bedrijfswagens en het slechte openbaar vervoer eens aanklagen ipv ik ben de arme sukkel.Besparingen in onderwijs en naschoolse opvang? Gebrekkige fietspaden en onveilige situaties? Hoewel ik je punt begrijp, kan ik het niet eens zijn met de teneur van dit artikel. Mensen moeten geholpen worden om van hun auto verslaving af te raken.. Niet aangemoedigd.

  8. Hallo,

    volgens Google maps (https://www.google.be/maps/dir/50.8734203,4.1551729/Meiser,+Schaarbeek/@50.8509414,4.2380107,12.27z/am=t/data=!4m10!4m9!1m0!1m5!1m1!1s0x47c3c35ae2b086c1:0x50de31d0f27ee5ad!2m2!1d4.3941685!2d50.8548762!3e3!5i1) rijdt er ongeveer elk uur een trein van station Ternat naar Brussel-Noord. Die doet daar 21 minuten over.

    Het station van Ternat is een dikke kilometer wandelen van Sint-Katharina-Lombeek. Rustig wandelend is dat ongeveer 15 minuten wandelen.

    Vanuit het Noord Station kan je tram 25 nemen naar het Meiserplein (aan de voordeur van de VRT). Die doet daar, nog volgens Google Maps, 17 minuten over. Die lijn heeft voor het grootste deel ook een eigen bedding, wat het fileleed sterk zou moeten beperken.

    Dat is alles samen 53 minuten. Het is elke dag toch tweemaal 22 minuten sneller?

    Los daarvan, wat kan een regering, of eender welke overheid, hier aan verhelpen? Massaal autorijden en de daaruit volgende files zijn een maatschappelijk fenomeen. Maatschappelijke fenomenen kunnen we alleen zelf oplossen.

    Een regering is uiteindelijk niet meer dan een “veredelde werknemer” van ons, het volk. Of ze die rol naar behoren vervullen, dan wel dat veel politici al een hele tijd naast hun schoenen lopen, is een ander debat.

    Tom

    1. Beste Tom,
      in Ternat hebben we 2 treinen per uur richting Brussel, 1 naar Brussel-Noord, -Centraal, -Zuid rijdt en 1 die de Europese wijk aandoet. Tijdens de spitsuren hebben we hier nog (maar) 2 extra treinen rond 07:15 en 08:15 die naar Brussel-Noord, -Centraal, -Zuid rijdt.
      VOOR het nieuwe vervoersplan hadden we ’s morgens 5 extra treinen, 1 naar Schaarbeek, 2 naar de Europese wijk en 4 naar Brussel-Zuid, die nu allemaal afgeschaft zijn ondanks het feit dat die treinen GOED bezet waren en voor een perfecte spreiding zorgden kwestie van het openbaar vervoer te kunnen nemen(besparingen weet je wel).
      Wat de wandelafstand betreft heb je gelijk als je aan de kerk van Lombeek woont maar spijtig genoeg woont niet iedereen onder de kerktoren … Daar begint Lombeek bij wijze van spreken pas, als je eerder eens een vertrekpunt neemt uit bijv de heidestraat of fazantenlaan dan kom je aan langere verplaatsingstijden die representatiever zijn voor de gemeente.

    2. Beste Dirk,

      Twee treinen per uur zijn er dubbel zoveel als de één waar ik vanuit ging.

      Dat gezegd zijnde, ik heb er helemaal niets op tegen dat er op spitsmomenten meer treinen worden ingelegd. Er moeten andere manieren zijn om te besparen bij de NMBS.

      Voor de trip naar het station kan je ook een fiets gebruiken, wat toch vlot 4x zo snel gaat als de benenwagen. Of waarom niet de auto? Het is meestal niet die eerste kilometers waar alles stil staat.

      Mvg,

      Tom

  9. Beste Ingrid,

    als moeder zou ik denken dat U niet alleen dagelijks meer tijd met uw kinderen wilt maar ook in uw “levenslange” leven en zou U dan niet beter toch voor het openbaar vervoer kiezen?
    De keuze die U nu maakt om 5 kwartier in de file te gaan staan ipv 5 kwartier met het openbaar vervoer te gaan werken is echt wel contradictorisch met uw oproep dat de regering 5 kwartier van uw dagelijks leven verspilt. Door met uw wagen mee in de file te gaan staan zorgt U er juist voor dat “iedereen” iets minder lang leeft door uw nutteloos, stilstaand, uitgestoten roetdeeltjes …. U steelt levenstijd van uw medemensen …. U bent zelf onderdeel van het probleem waarvan U de regering beschuldigd door de file langer te maken en het openbaar vervoer links te laten liggen…. Misschien zou het beter zijn om onze regering er eens op te wijzen dat met besparingen in het openbaar vervoer en het begunstigen van de “bedrijfswagens” geen goede zaak zijn, voor niemand … op uitzondering van onze schatkist na die liever accijnsen ziet binnenkomen dan “subsidies” aan het openbaar vervoer te geven

  10. Beste Ingrid,

    Je zal het intussen al beu gehoord zijn, maar ook ik vind dat je al te makkelijk met het vingertje naar de regering wijst, zonder veel concrete oplossingen aan te reiken.

    Ik ben het dan weer niet eens met de kritiek dat er ergere problemen in de wereld zijn. Zo kan je elke discussie die niet over pakweg kindersterfte gaat in de kiem smoren. Mobiliteit is een groot probleem en investeren in openbaar vervoer is o zo nodig.

    Toen ik bij jou in de buurt woonde, deed ik het als volgt:
    -Auto (of fiets): naar Liedekerke station: 10 min
    -Trein naar Brussel Noord: 25 a 30 min
    -Fiets naar, in jouw geval, VRT: 3 km, afhankelijk van je tempo 15 a 20 min

    Als je daar de marge die je neemt voor de trein bij rekent, ben je op een uurtje ter plaatse.

    Ik zeg dit niet om de wijsneus uit te hangen, maar van oplossingen wordt een mens vrolijker dan van vingertjes.

    Mobiele groet,
    Sam

  11. Dag Ingrid,

    eerst en vooral een open deur intrappen: U staat niet in het verkeer, u bent het verkeer.
    Zo, dan hebben we die ook weer gehad.

    Maar misschien is het beter om mogelijke oplossingen te bekijken?
    Waar gaan je kindjes naar school? Is dit ergens in de buurt van de VRT? Of eerder in de buurt van je woonplaats?

    Wat doet de papa van werk? Waar werkt hij en wanneer? Heeft hij toevallig een salariswagen?

    Is het geen mogelijkheid om naar Erasmus te rijden, dat is 15min ongeveer. Daar kan je metro 5 nemen tot aan Petillon (33min) en daar de tram (7 of 25) nemen die stopt voor de deur bij de VRT. En die tram rijdt in zijn eigen bedding dus dat is ook weer handig. Deze afstand zal nog geen 10min duren.
    Of je stapt over in Merode richting Montgomery en neemt daar de tram. Voordeel, dan is het overstappen op de tram is makkelijker want ondergronds. Af en toe regent het in België…
    Nadeel, even metro uit, minuut wachten op de volgende aan zelfde perron, metro terug in.
    Langer dan 5min zal je niet moeten wachten op een tram. En meer dan waarschijnlijk ook niet op een metro. In welke richting dan ook.
    Vrt zal graag je vervoersbewijs terugbetalen.

    Ja, de MIVB staakt soms maar tja. Als die paar dagen opwegen tegen alle files dan stopt het verhaal natuurlijk.

    Of, neem de trein van Ternat naar Bockstael. En dan kan je aansluiten op het metro-net in Brussel.

    Je zal inderdaad een paar keer moeten overstappen en het openbaar vervoer moeten nemen. En dat is inderdaad minder leuk dan warm in je eigen wagen met de radio op volume 15.

    Brussel is de hoofdstad. Het zou leuk zijn om op een donderdag om 8u30 in 25min van Sint-Stevens-Woluwe naar Ruisbroek te kunnen rijden. Helaas is dat niet zo.
    Gaan werken in Brussel is een keuze.
    Op den buiten gaan wonen ook.
    Keuzes hebben gevolgen.
    Er zijn dingen die je eigen verantwoordelijkheid zijn en er zijn dingen die “de regering” kan en moet oplossen.

  12. Ik kom er slecht van , zo kortzichtig allemaal . Als meer rijstroken geen oplossing zijn dan kun je er evengoed een paar wegdoen op de Brusselse ring , wat een flauwekul .Waarom zijn er dan in veel landen (Duitsland , Nederland en buiten Europa soms 6 rijstroken ! Niet voor het plezier dacht ik En eentje voor de socialisten die toch zo begaan zijn met de minstbedeelden , weten jullie wel hoe duur onze voeding geworden is alleen maar door de verloren tijd dat transporteurs verliezen in het verkeer . Daarom is België het duurste land in voeding , maar niemand die daar wakker van licht . Ik stel voor dat we bij de volgende verkiezingen , een partij oprichten ” FILES ” ongeacht de politieke kleur , maar slechts 1 programmapunt . Meer wegen EN meer openbaar vervoer ! zeker dat dit veel kiezers zou halen .Meer quality time en meer overhouden op het einde van de maand ! Ik vind het intriest dat sommigen het echt niet door hebben , bij ons in Brussel willen er veel firma s niet meer komen leveren , en moeten we de duurdere leveranciers binnenhalen . Wat de stadsintegratie zeker niet bevorderd “Brussel is duur “

  13. De bevoorrading van een grootstad zal niet gebeuren met het openbaar vervoer dacht ik hé . Ze willen dat meer mensen kiezen voor de stad , maar dat vraag ook zeer veel verkeer om die stad draaiende te houden .

  14. Ik zit in een andere situatie, ik woon amper 2 km van het werk en ga met de fiets. De meerderheid die hier werkt woont even ver maar neemt de auto. De kinderen breng ik, met mijn fiets aan de hand, eerst te voet naar school (= ‘quality time’). De meeste ouders en grootouders brengen hun kinderen met de auto, hoewel ze vaak dichtbij (< 1km) wonen. Uit jarenlange ervaring in wandelen en fietsen weet ik dat de weersomstandigheden in België prima zijn en dat buiten komen je weerstand verhoogt. Ik heb gemerkt dat zwarte medemama 's de laatste tijd vaker overschakelen van 'te voet' naar 'auto'. Dat is jammer maar eigenlijk ook integratie.

    Soms voel ik me ook door de overheid in de steek gelaten, wanneer ik ruik en proef dat de lucht die ik inadem niet proper is, wanneer er geen goed voet- of fietspad is of wanneer auto's voorbijrazen en niet stoppen aan een oversteek.

    Vroeger toen ik geen kinderen had en zelf voor het minste mijn auto nam, begreep ik niet waarom men zou investeren in fiets- en voetpaden. Iedereen neemt toch de auto? Mijn man heeft een bedrijfswagen, klaagt over de files en het openbaar vervoer (waarvan hij nog niet veel gebruik gemaakt heeft). Hij kan van thuis werken, maar hij doet dat niet graag. Bijna al onze vrienden en hun gezin hebben een bedrijfswagen. De kinderen worden overal naartoe gereden en in het weekend van de ene naar de andere kant van het land getransporteerd voor één of ander belangrijk tornooi. We vloeken als een straat enkelrichting is want dan moeten we omrijden. We vloeken als we geflitst worden want de politie kan toch beter terroristen opsporen, niet? We vloeken als we in de file staan want we betalen toch ook belastingen? Maar we hebben geluk, want rijden kost ons amper geld en dat is onze eigen verdienste. Rijden is onze vrijheid en dus blijven we rijden.

    Ondertussen gaan we met z'n allen – met de auto – naar de dokter en de kinesist want we lijden aan fancy aandoeningen die, hoogstwaarschijnlijk, genetische oorzaken kennen. Ondertussen worden de zeldzame voetgangers en fietsers soms doodgereden, maar, hebben zij zich niet zelf aan het gevaar blootgesteld? Ondertussen nemen we er nóg een kindje bij en eisen we bij de gemeente dat er plaats is in de straat om later een extra auto te zetten. En ondertussen gaan we met ons kindje in de auto op zoek naar een veilig plaatsje om het te leren fietsen want dat is nu eenmaal een ontwikkelingsdoel dat bereikt moet worden.

    Nu begin ik precies heel cynisch te worden…

    Sorry

    Ik wil duidelijk maken dat wanneer ik naar mijn omgeving en leeftijdsgenoten kijk, ik niet direct een mentaliteitsverandering verwacht, hoewel dat een deel van de oplossing zou kunnen zijn. Ik zie ook potentieel in openbaar vervoer en fietsinfrastructuur (of zelfs in monorails onder bv. de leidingen van Elia om maar wat te zeggen). Maar voor het zover komt, denk ik dat we eerst met z'n allen eens dik in de shit zullen moeten belanden, een soort van oliecrisis of zo…

  15. Lieve lezers, aangezien ik de schrijfster ben van het artikel hierboven, reageer ik graag even na de heisa van gisteren. Dat bedoelen ze dus met een artikel dat viraal gaat! :-)1500 shares, heel veel reacties, positieve én negatieve. Misschien even verduidelijken dat het artikel geschreven was op mijn eigen bescheiden blog. Een blog voor no-nonsense ouders met humor. Dat vraagt een andere ‘tone of voice’ dan een opiniestuk op demorgen.be. In mijn stuk wou ik vooral wegblijven van politieke standpunten. Misschien moet ik nu toch even mijn zegje doen. Op mijn eigen zelfgebouwde blog en mijn eigen FB-pagina.
    Dat het artikel viraal is gegaan op demorgen.be betekent dat het fileprobleem mensen beroert. Ik ben helemaal akkoord dat de wereld veranderen begint bij onszelf. Alleen vind ik -als ik mag- dat het ons niet gemakkelijk wordt gemaakt om onze vreselijke gewoontes aan te passen. Waarom worden bv bedrijfsauto’s nog steeds fiscaal aangemoedigd? Waarom hebben we geen wegenvignet, geld dat op zijn beurt kan gebruikt worden om te herinvesteren in openbaar vervoer of betere ontsluiting van de wegen? En dan een crazy idee, waarom voorzien we geen fietswagons in de piektreinen? Een aangepaste wagon waar reizigers niet scheef bekeken worden omdat hun plooifiets ruimte inneemt.. Ik brainstorm maar wat.
    Voor alle ideeën zijn ongetwijfeld steeds pro’s en contra’s te vinden. Maar wat wel nodig is, is een duidelijk beleid en een uitgewerkte visie die de ambitie heeft om het probleem op te lossen. Een beleid dat zorgt dat onze neuzen in dezelfde richting staan. (Op alle politieke niveaus trouwens: lokaal, regionaal, federaal) Alleen dan zal er degelijk iets veranderen.
    We weten allemaal dat de waarheid steeds ergens tussenin ligt. En nu ga ik schrijven over winterwandelingen 🙂 Fijn weekend. (P)ingrid

    1. Omdat ik tot je doelgroep behoor…
      Als mama van 4 en met een man met sociale en ecologische principes ( leerkracht in een Brusselse school zonder benoeming) meen ik iets te weten over quality time. Wij pendelen samen 5 uur per dag naar Brussel ( lees een combinatie van fiets, nmbs, mivb en klein beetje auto ) .

      20 jaar geleden kochten wij in een romantische bui een boerderijtje op 35 km van Brussel, dichtbij onze eerste jobs.

      Nu 20 jaren later, kijk ik door het raam… Ik zie een volgebouwde straat en we investeerden in een scooter voor zeurende dochterlief( zelfs papa diende zijn principes opzij te zetten) en hopen dat ze zo snel mogelijk haar rijbewijs zal halen zodat ze mee kan rondrijden voor de 3 zussen.

      dus mijn goede raad

      Voor de jonge mensen
      – bezin eer ge begint te (ver)bouwen

      Voor de regering:
      – maak steden aantrekkelijk om te wonen ( groen en fiscaal stimuleren)
      – investeer in openbaar vervoer, fietspaden en maak taxirijden goedkoper…

      Wij denken erover om ons gezin te verplanten naar Brussel

      Tinne

    2. Dag Tinneke,

      Bedankt voor je antwoord, fijn dat je mijn blog leest! Ook wij wonen intussen al 8 jaar in Ternat. We hebben gekozen om daar te wonen vanwege de trein én de autostrade in de buurt. Maar vooral: vanwege het GEN dat er zou komen in 2016. Ik snap dat je overweegt om te verhuizen. Wij hebben al gewoond in Brussel, en wij wonen hier nu te graag. Maar je hebt gelijk: alles is een keuze. Die moeten we nu voor onszelf maken. Maar dat neemt niet weg dat ik daar niet eens luid over mag roepen 🙂

      groetjes
      (P)ingrid

Geef een reactie